Resonerande bloggpost om öppenhetens ideologi

Den brännpunktartikel som jag och Per Strömbäck publicerade för någon vecka sedan fick en hel del kommentarar – 82 stycken i skrivande stund och ett antal blogginlägg– merparten av de mer kritiska slaget. Som vanligt när man diskuterar dessa frågor finns en tendens att man skriver förbi varandra, men min ingång var, i korthet, att “öppenhet” per definition inte är motor för all digital utveckling och heller inte alltid är det neutrala koncept vi ofta tror att det är.

En kollega (och vän) till mig, Jonas Andersson, är den som jag tycker skrivit det bästa inlägget i diskussionen – symptomatiskt betitlat “Öppenheten på nätet: om en (utebliven?) debatt”:http://www.jonas-andersson.se/2012/09/oppenheten-pa-natet-om-en-utebliven-debatt/. Jag ska inte meta-recensera hans post, men intressant nog tar Andersson också fasta på hur man som akademiker bör, och till och med ibland måste våga (om)pröva att arbeta i nya konstellationer – i mitt fall med en bekant lobbyist med en tydlig agenda (Strömbäck). Själv jobbar Andersson för närvarande på en reklambyrå, låt gå som primärt externfinansierad medieforskare med en annan helt optik än gängse reklamare. Debatten om internet skulle tveklöst vinna på ett antal sådana radikala perspektivskiften av alla inblandade usual suspects.